Jak ćwiczyć po kontuzji kolana?

Najbezpieczniejszym sposobem wykonywania ćwiczeń po urazie kolana jest stosowanie się do zaleceń lekarza. Jeżeli lekarz zalecił Ci, abyś nie ćwiczył, nie rób tego. Najważniejsze jest wsłuchanie się w głos swojego ciała i robienie tego, co sprawia przyjemność. Na stronie strongo.pl dowiesz się więcej! 

Jeśli lekarz stwierdzi, że można rozpocząć ćwiczenia, należy stosować się do kilku ogólnych zaleceń:

  • Powoli zwiększaj intensywność ćwiczeń przez kilka tygodni lub miesięcy.
  • Nie należy rozpoczynać zbyt intensywnych ćwiczeń zbyt wcześnie – spowoduje to jedynie ból i kontuzje.
  • Jeżeli przeszedłeś operację kolana, porozmawiaj ze swoim lekarzem o tym, jakie ćwiczenia są dla Ciebie odpowiednie na każdym etapie rekonwalescencji.
  • Do czasu całkowitego ustąpienia dolegliwości bólowych należy zachować ostrożność przy wykonywaniu skoków i ruchów obrotowych.

Pozostawanie aktywnym jest ważnym elementem procesu powrotu do zdrowia. Może to być tak proste, jak chodzenie, ale jeśli uzyska Pan/Pani zgodę lekarza, może Pan/Pani wykonywać inne ćwiczenia, które wzmacniają i stabilizują staw kolanowy. Najlepszym sposobem na powrót do normalnego trybu życia jest powolne rozpoczynanie ćwiczeń i zwiększanie poziomu aktywności.

Oto kilka wskazówek

Jeśli boli Cię podczas ruchu lub ćwiczeń, natychmiast przestań. Jeśli po kilku minutach odpoczynku ból nie ustępuje, należy skontaktować się z lekarzem. Na początku nie należy zbytnio się forsować. Zacznij od kilku minut spaceru lub rozciągania każdego dnia, a następnie przez kilka tygodni powoli zwiększaj czas i intensywność sesji ćwiczeń, aż do uzyskania takiej samej lub większej aktywności jak przed wystąpieniem urazu. Podczas ćwiczeń należy stosować odpowiednią formę, aby nie nabawić się kontuzji i nie spowodować innych problemów ze stawami lub mięśniami.

Give a Comment